top of page

Training game over sustainable en social impact - PwC

In samenwerking met onze samenwerkingspartners ontwikkelden we voor een internationaal accountants-, belasting- en bedrijfsadvieskantoor een virtuele, interactieve teamsessie. In een online spelomgeving doorlopen collega's samen verschillende rondes, waarin ze met elkaar o.a. hun kennis testen in een quiz, de CEO van een fictieve klant adviseren, en interne dilemma's en initiatieven bespreken. Dat alles aan de hand van video's, opdrachten en reflectievragen. Samen volop in de (inter-)actie.

Hoe laten we onze collega's de belangrijke Environmental, Social en Governance (ESG) onderwerpen doorleven, zodat ze deze beter kunnen vertalen naar hun dagelijkse (klant)werk?

De vraag

Ons antwoord

Spoor vier - NS

In samenwerking met Opschudders ontwikkelden we een virtuele escape room. Tijdens deze escape room voeren studenten verschillende opdrachten uit die hen al doende belangrijke informatie geven over het traineeship.

Hoe enthousiasmeren we studenten ook online voor het NS-traineeship?

De vraag

Ons antwoord

Dit zei Jasmijn Bruin - Eventmanager Recruitment bij NS

Vanuit NS waren we op zoek naar een partij die veel wist over serious gamen en een game ook online interessant kon maken. We zijn uiteindelijk bij Ondernemende Gasten en Opschudders terecht gekomen die samen alle expertise in huis bleken te hebben. Waar Kevin ons compleet ontzorgde door het ene creatieve idee na het andere te opperen, was Joep daar voor het technische deel. Ik heb enorm genoten van de samenwerking en ben ontzettend trots op het eindresultaat! En dat in een paar maanden… petje af Ondernemende Gasten!

Global Values Day - BDR Thermea Group

Samen met een internationaal core-team van BDR Thermea Group hebben we de eerste ‘Global Values Day’ georganiseerd. Op deze dag kwamen op iedere locatie, verdeeld over 17 landen, collega’s samen om te ervaren wat de waarden van BDR zijn. Het programma bestond uit het overdragen van de verschillende waarden, het belang van deze waarden, persoonlijke anekdotes vanuit het Global Leadership Team over hoe deze waarden momenteel al tot uiting komen binnen het bedrijf en het spelen van een game. Onze verantwoordelijkheid was het samenstellen van het programma van de dag, het ontwerpen van de game, het creëren van de communicatie omtrent dit evenement en het afstemmen met alle lokale teams die het evenement faciliteerden.

Hoe kunnen we onze 6.200 medewerkers, verdeeld over 17 landen, informeren over onze global values en hen de waarde van deze values laten ervaren?

e vraag

Ons antwoord

Dit zei Nienke Groen - HR Business Partner bij BDR Thermea Group B.V.

Het was de eerste keer dat wij wereldwijd een event voor alle medewerkers hebben georganiseerd. De kracht zat hem in het feit dat het inclusief was; kantoormedewerkers, fabrieksmedewerkers en monteurs kwamen bij elkaar. Collega’s leerden van elkaar door verhalen te delen over hun eigen waarden en ze leerden over de organisatie door de BDR Thermea Game te spelen. En ze waren competitief! Er kwam een enorme buzz rondom de dag; mensen voelden zich gezien en gehoord en er ontstond een nieuw gevoel van verbondenheid met elkaar en met de organisatie. We zijn bijna zes maanden verder, maar iedereen praat nog steeds over hoe goed en leuk Global Values Day was. De samenwerking met Ondernemende Gasten verliep gestructureerd en organisch. Je zou kunnen zeggen dat we als core team bij elkaar hoorden. Samen wilden we iets vets neerzetten voor alle medewerkers. En dat is gelukt! De lat voor Global Values Day 2023 ligt hoog, maar dat is ook de kick. Global Values Day is niet een one off; we werken nu ook samen met Ondernemende Gasten aan een verdieping van het cultuur- en waardenprogramma met een nieuw programma rondom Sustainability.

Serious Game 'The Pick Up' - Een internationaal advocatenkantoor

Een hybride serious game die deels offline en deels online gespeeld wordt om de onzekere (wijzigingen in) corona-maatregelen voor te zijn. In de Serious Game 'The Pick Up' nemen teams het tegen elkaar op om zo snel mogelijk een geheim pakket te onderscheppen. Via WhatsApp krijgen de teams verschillende opdrachten, raadsels en vragen die ze zo snel mogelijk digitaal met elkaar op moeten lossen. Alle oplossingen leiden uiteindelijk naar het geheime pakket.

Hoe kunnen we onze nieuwe medewerkers aan het einde van het onboardingsprogramma een energieke en interactieve afsluiting geven waarin zij op afstand worden verbonden met elkaar en kunnen reflecteren op de inhoud van de onboarding?

De vraag

Ons antwoord

De WIJpodcast - PostNL

Een podcast serie met informatieve interviews over deze belangrijke thema’s aangevuld met leuke rubrieken om medewerkers elkaar op persoonlijk vlak (beter) te laten leren kennen. Zo gaven we collega's de mogelijkheid om bijzondere vragen aan elkaar te stellen, konden nieuwe medewerkers zich op een verfrissende manier voorstellen aan al hun collega's en draaiden we uiteraard af en toe een mooi verzoeknummertje.

Hoe kunnen we thuiswerkende medewerkers verbinden en updaten over ‘dagelijks-werk-overstijgende’ thema’s?

De vraag

Ons antwoord

Dit zei Marielle - Directiesecretaresse bij PostNL

Het meedenkend vermogen van Ondernemende Gasten heeft ervoor gezorgd dat we tijdens een hectische periode, op een passende manier, onze collega's konden informeren over wat er speelde op de afdeling. Tijdens het project hebben ze samengewerkt met een aantal collega's van onze afdeling en ons volledig ontzorgd. Waarvoor DANK!

Podcast serie - De Finale

Samen met ondernemende vriend Marcel Bamberg maakte Joep een podcast serie met verschillende Olympische helden 🇳🇱 die dromen van een gouden plak. We interviewden onze helden op de dag die al jaren in hun agenda stond: de finale. 

Stel, je traint je al vier jaar helemaal het leplazerus. Voor die grande finale: goud op de Olympische Spelen in 2020. En dat dan die Spelen, jouw levensdoel, niet door gaan. Die verhalen wilden we graag vastleggen. 

De aanleiding

Dit hebben we gemaakt

Seriousgamen.nl

Een platform waarop je de beste serious games uit ons netwerk kunt boeken voor losse game-runs. Zo vind je altijd een game die bij je past, ook als het geen optie is om een eigen serious game te ontwikkelen.

Serious games zijn er in alle soorten en maten, meestal op maat gemaakt voor onze opdrachtgevers. Maar deze games zijn vaak ook geschikt voor andere organisaties.

De aanleiding

Dit hebben we gemaakt

Shacky

Shacky. Tiny houses die als vakantie huisje op de mooiste boerderijen van zuid-oost Australië worden geplaatst. Zonder wifi, zonder tv, maar wel met een fantastisch uitzicht en een heerlijk warme douche. Zo hebben de gasten een ervaring om nooit te vergeten, verdient de boer een beetje bij en komen toeristen naar eerder onontgonnen gebieden. Een win-win-win!

Wat is de beste manier om het Australische platteland te beleven? Waarbij zowel de gast, de host en de community optimaal van elkaar profiteren. Met die vraag hield Joep zich bezig toen hij enkele jaren geleden in Australië woonde.

De aanleiding

Dit hebben we gemaakt

Mini game - Stiekem mis ik kantoor

Een lichtvoetig spel voor collega's die elkaar door het thuiswerken al een tijdje niet gezien hebben. Kom erachter hoe het echt met je collega's gaat en kraak de puzzel.

Thuiswerken, MS Teams, Zoom, kinderen erbij en aan de keukentafel je werk proberen af te krijgen... Stiekem was kantoor zo gek nog niet.

De aanleiding

Dit hebben we gemaakt

Medisch Teamwork - Meander Medisch Centrum

Een bordspel met verschillende vragen en opdrachten om casussen te bespreken en er spelenderwijs achter te komen wat belangrijk is in een goede samenwerking. En wie wint? Het tweetal met de meeste blije patiënten!

Hoe kunnen we de samenwerking tussen artsen en verpleegkundigen bespreekbaar maken?

De vraag

Ons antwoord

Eindejaarsbijeenkomst - Sunweb Group

Een digitale escape room waarin teams tegen elkaar strijden om zo snel mogelijk hun ruimteschip terug op aarde te landen.

Hoe verbinden we al onze medewerkers tijdens een online kerstevenement?

De vraag

Ons antwoord

Dit zei Lisa - Head of People and Change bij Sunweb

Het was een plezier om met Ondernemende Gasten te werken. De energie, creativiteit en inspiratie waarmee ze ons bedrijfsevent hebben neergezet is uniek. Daarnaast was de escape room een groot succes. Omdat spelers informatie moeten delen met elkaar, heeft iedere speler een belangrijk aandeel in de game. Je wordt echt gedwongen om samen te werken en mede daardoor heeft het voor veel verbinding gezorgd in onze organisatie.

OMB Mystery Tour - Gemeente Haarlem

Een serie van maandelijkse activiteiten waarin spelvormen, podcasts, en interactieve wandelingen elkaar opvolgen. In iedere activiteit staat één thema centraal en zorgen we voor interactie tussen collega's.

Hoe houden we onze thuiswerkende medewerkers op de hoogte van belangrijke thema's en verbinden we hen op een verrassende manier?

De vraag

Ons antwoord

Dit zei Adrienne Bloem - Afdelingsmanager Omgevingsbeleid

In de lastige Corona thuiswerk-periode hebben de Ondernemende Gasten Joep, Joep en Rutger ons op een creatieve manier geholpen om met elkaar in contact te blijven. Samen met een aantal van onze eigen collega’s verzonnen ze elke maand een (veelal) digitale activiteit waardoor we elkaar nog beter leerden kennen en op een leuke, inspirerende manier konden vertellen waar we in ons werk mee bezig waren. Nieuwe collega’s konden hierdoor snel aanhaken en door alle energie die de activiteiten gaven, konden we onszelf ook weer de leukste afdeling van de organisatie noemen. Nu we langzaamaan weer naar kantoor mogen, merken we dat we elkaar niet uit het oog verloren zijn en de draad snel weer met elkaar kunnen oppakken. Alle lof voor Ondernemende Gasten - voor hun inspirerende ideeën en snelle en praktische manier van organiseren!

Coöperatieve communicatie - FrieslandCampina

Animaties, mini-documentaires en infographics om leden op een toegankelijke manier op de hoogte te brengen.

Kun je ons helpen met periodieke communicatie-uitingen om alle FrieslandCampina leden-melkveehouders op de hoogte te houden van grote coöperatieve ontwikkelingen?

De vraag

Ons antwoord

Serious Game - Lemonade

Een serious game! In Lemonade zetten deelnemers hun eigen limonade start-up op (met echte citroenen) en ervaren zo alle ins en outs van ondernemend gedrag.

Ondernemende medewerkers, wie wil dat nou niet?! Maar hoe train je ondernemend gedrag op een verrassende manier?

De aanleiding

Dit hebben we gemaakt

Traineeprogramma - Behavior Change Talents

Onder andere door middel van het spelen van een serious game, met een voorbereidende 360, doen deelnemers inzicht op in hun talenten en ontwikkelpunten en geven ze elkaar feedback.

Hoe kunnen we de persoonlijke ontwikkeling en het ondernemerschap van onze talenten versnellen?

De vraag

Ons antwoord

Dit zei Sterre - HR Talent Manager bij Behavior Change Group

Het is altijd een plezier om met Ondernemende Gasten te werken. Hun enthousiasme en energie werkt aanstekelijk. Ze denken met je mee en zorgen dat een training of concept ook echt past bij de groep die ze voor zich hebben. Daarom is o.a. de Serious Game Lemonade een groot succes in het opleidingsprogramma van Behavior Change Talents. Het is een hele inspirerende en actieve manier voor onze Talents om aan de slag te gaan met professionele en persoonlijke ontwikkeling en ondernemerschap.

Trainingen op maat - oa PON, Frisse Blikken, Intos

Het ontwikkelen en faciliteren van verschillende trainingen met thema’s zoals: ondernemend gedrag, werken met groepen, creativiteit en innovatie en (sociale) duurzaamheid.

Hoe kunnen we onze medewerkers inspireren en ontwikkelen rondom een bepaald onderwerp?

De vraag

Ons antwoord

Online Escape Room - Lost in Space

Een online escape room waarin je met je team opgesloten zit in een ruimteschip. Er is nog een klein uur om te landen en je hebt alleen elkaar om uit te vinden hoe jullie veilig terugkeren naar familie en vrienden.

We zitten al een jaar thuis, fysiek op afstand van elkaar. Hoe kun je dan toch een uur eens flink lol maken met je collega's?

De aanleiding

Dit hebben we gemaakt

Dit zei Esther - Team lead Customer Success bij Wonderkind

Een ideale teamactiviteit, zeker in deze tijd. De online escape room geeft dezelfde excitement als een offline versie en omdat iedereen kleine delen van de puzzel krijgt, is samenwerking en communicatie essentieel. Een mooie teambuilding activiteit die mij als teamleider ook inzicht gaf in ieders aanpak, communicatie en samenwerking. Hij had van ons nog langer gemogen. Aanrader!

Virtual masterchef - Microsoft

Op afstand, maar toch samen koken en wandelen. Vooraf kregen alle teamleden een box thuisgestuurd met ingrediënten en verschillende attributen. De virtuele sessie startte met het gezamenlijk bereiden van een lunch met de ingrediënten uit de box. Vervolgens gingen de deelnemers wandelen en luisterden ze naar geluidsfragmenten van collega's en klanten. Aan de hand van deze fragmenten blikten ze in duo's terug op het afgelopen jaar en bespraken ze hun ambities richting de klant voor het komende jaar. Tot slot deelde iedereen zijn of haar nieuwjaarswensen aan het team aan de hand van een muziek of filmfragment.

Hoe kunnen we met collega's verspreid over Europa terugkijken op het afgelopen fiscaal jaar, vooruitblikken op het komende jaar en op persoonlijk niveau met elkaar verbinden?

48 uurs virtueel innovatie-evenement - Arcadis

Samen met en voor Arcadis bedachten en organiseerden we de low Code Orange - Citizen Development Makeathon, een 48 uur durend volledig virtueel innovatie-evenement. 250 Arcadianen van over de hele wereld kregen de kans om te werken aan echte stedelijke uitdagingen met data van zes wereldsteden en ontwikkelden no- en low-code applicaties en dashboards. Tijdens de live webcast (van 12 uur per dag!) was er tijd voor inspiratie door middel van interviews met senior leiders binnen Arcadis en de data-enthousiaste deelnemers zelf.

Hoe kunnen we onze medewerkers de kans geven om hun digitale vaardigheden te verbeteren, te verbinden met gelijkgestemde collega's en te ervaren hoe ze samen grote impact kunnen maken?

De vraag

Ons antwoord

Dit zei Freek Matheij - Global BI, Data & Analytics Platform Director bij Arcadis

Samen met Ondernemende Gasten hebben wij het grootste virtuele event binnen Arcadis georganiseerd. Vanaf het begin tot het eind heeft Joep enorme drive gehad om er een echt een succes van te maken, iets onvergetelijks, iets unieks, en dat is gelukt! Het was echt fantastisch en echt een team effort! Ik raad iedereen aan om contact op te nemen met Ondernemende Gasten als je een event wilt organiseren.

Medicatieveiligheid Game - Vanboeijen

In co-creatie met Evolab - dé innovatie-broedplaats van Vanboeijen, een zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking in Drenthe - en de apotheker van het Wilhelmina Ziekenhuis Assen hebben we de serious game ‘Zorgcentrum Weltevree’ gemaakt, waarin teams van collega’s in een escape-room achtig spel zich op een speelse manier bewust worden van de noodzaak en afspraken rondom medicatieveiligheid en kunnen ervaren wat de consequenties van onzorgvuldigheid, gebrekkige communicatie, en onwetendheid zijn op cliënten en collega’s.

Hoe kunnen we op een innovatieve manier de bewustwording bij onze medewerkers vergroten van de noodzaak en afspraken rondom medicatieveiligheid?

De vraag

Ons antwoord

Dit zei Han Buruma - Projectleider bij Vanboeijen

Zo moet innovatie-ontwikkeling zijn: in nauwe samenwerking met de werkvloer, afgestemd op hun behoefte en met veel enthousiasme en creativiteit. De Ondernemende Gasten hebben ons geholpen met het vinden van de juiste balans tussen het ‘serious’ thema medicatieveiligheid en de funfactor van de ‘game’. Met als resultaat een mooi spel dat een intensieve leerervaring oplevert voor medewerkers vol actie, teamgevoel en spelplezier!

Serious Game Naranja - Roche Diagnostics Nederland

Voor Roche Diagnostics Nederland creeërden we de serious game Naranja. In deze game gaan collega's in teams aan de slag met verschillende creatieve uitdagingen van Naranja, een fictieve succesvolle limonade start-up uit Zuid Europa. Denk aan een nieuwe naam, logo, product presentatie, radioreclame, etc. De game daagt uit om in korte tijd creatieve en ondernemende oplossingen te verzinnen door effectief met elkaar samen te werken. Een aangepaste versie van Naranja is nu ook te spelen voor andere organisaties via https://www.seriousgamen.nl/product-page/naranja.

Hoe kunnen we onze medewerkers (online) laten oefenen met initiatief nemen, samen tot nieuwe ideeën te komen en experimenteren?

De vraag

Ons antwoord

Offsite - Laudes Foundation

Een vierdaagse offsite met een interactief en afwisselend programma voor en door medewerkers, met sessies over strategische onderwerpen, een 'reis' terug in de geschiedenis, externe sprekers en tijd om te ontspannen en ontmoeten.

Hoe kunnen we onze medewerkers (opnieuw) verbinden met elkaar, onze geschiedenis en de toekomstplannen?

De vraag

Ons antwoord

The Core Value Experience - Trustmoore

Een activatiecampagne voor de bekendheid van de waarden eindigend in een live-event. Op deze dag speelden deelnemers de Trustmoore-core-value-quiz, voerden ze verdiepende gesprekken met elkaar en speelden ze een serious game spelen om de waarden (nog) meer betekenis te geven.

Hoe kunnen we onze nieuw gedefinieerde waarden activeren binnen ons bedrijf?

De vraag

Ons antwoord

Dit zei Michiel - COO Trustmoore Group

De samenwerking met Ondernemende Gasten - een creatief team vol leuke ideeën en initiatief - vond ik uitermate plezierig. Het uitbreken van de corona-pandemie vlak voor de oorspronkelijke datum van het event vroeg om extra flexibiliteit, creativiteit en snelle beslissingen. Door de inzet van Ondernemende Gasten en onze fijne samenwerking was het uiteindelijke event zeer geslaagd en hebben we onze 'core values’ op een leuke en creatieve manier extra goed onder de aandacht van onze mensen kunnen brengen.

Kudos strategy game - Knab

In co-creatie met Knab maakten we 'Kudos'. Een uitdagend bordspel waarbij collega's in duo's vragen en dilemma's over de verschillende pijlers van de strategie beantwoorden. Bij elk goed antwoord scoort een team punten in de vorm van Kudos, liefde van de klant. Het team dat dit het best doet bindt de meeste ondernemende klanten aan zich en wint het spel! Een spel vol verbinding en spelplezier: met een beetje geluk, een beetje ondernemerschap en kennis van de strategie en waarden kom je een heel eind!

Hoe vergroten we de beleving en kennis van de strategie bij onze (nieuwe) medewerkers zodat ze in hun dagelijkse werk beter keuzes kunnen maken in lijn met de strategie?

De vraag

Ons antwoord

Pearle Family Event - GrandVision

In samenwerking met een team vanuit GrandVision, hebben wij het Pearle Family Event georganiseerd. Een landelijk evenement met twee componenten, verdeeld over de dag en de avond. In totaal zijn 900 medewerkers op deze dag live bij elkaar gekomen om met elkaar te verbinden en geïnspireerd te worden over het nieuwe winkelassortiment door middel van verschillende workshoprondes en sprekers.

Hoe kunnen we onze winkelmedewerkers enthousiasmeren voor de nieuwe merken en het nieuwe assortiment dat zij in de winkels gaan ontvangen en tegelijk de connectie binnen de rayons versterken?

De vraag

Ons antwoord

Dit zei Peter Beekman - Retail Operations Manager Pearle Nederland bij GrandVision

10 oktober 2022, waar 900 collega’s van Pearle Opticiens het Beatrix Theater Utrecht op de fundamenten deden schudden. Het team van Ondernemende Gasten ondersteunde ons bij het realiseren van deze sensationele bijeenkomst die bol stond van scherpe content, cabaret, show, presentaties en break-outs.

Ondernemende uitspattingen

Ondernemende uitspattingen

Voor opdrachtgevers

Voor opdrachtgevers

Voor opdrachtgevers

Ondernemende uitspattingen

Onze projecten zijn erop gericht om de medewerkers van organisaties op verrassende wijze te verbinden, activeren en ontwikkelen. Meestal vanuit een vraag van onze opdrachtgever. Maar soms ontwikkelen we een eigen 'ondernemende uitspatting'. Omdat we een ontzettend goed idee hebben, omdat het ons leuk lijkt of gewoon omdat het kan.

Alle projecten

Alle projecten

Alle projecten

Bekijk hier onze projecten.

bottom of page