Search
  • Ondernemende Gasten

No piece of cake...

Updated: Mar 4

De afgelopen maanden kwam het vaak ter sprake in onze opdrachten en in de gesprekken die we voerden; medewerkers willen ondernemend zijn in hun werk, maar het eerste dat ze schrappen zijn hun ondernemende bezigheden. Je herkent de situatie vast. Je hebt ambitieuze plannen: “Deze maand ga ik twee klanten pro-actief benaderen met een nieuw idee, ik ga samen met mijn collega (eindelijk) dat tenenkrommende proces verbeteren. En, ik ga me inschrijven voor een training om me te verdiepen in de laatste ontwikkelingen op mijn vakgebied.”


Alle 3 de activiteiten zijn cruciaal voor het creëren van toegevoegde waarde en je lange termijn succes. Helaas vallen toch juist dit soort werkzaamheden bij veel mensen als eerste af. Ad-hoc vragen en reactieve werkzaamheden krijgen prioriteit, pro-activiteit kan ook volgende week toch? Die training zoek ik later wel uit, nu eerst even de vragen in mijn mail wegwerken. Aan het eind van de maand moet je, tot je eigen frustratie, concluderen dat je vooral reactief lekker bezig bent geweest.


De definitie van ondernemend gedrag die wij gebruiken is het ‘actief verkennen en benutten van kansen voor waardevolle vernieuwing en/of verbetering’. Makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe doe je dat? Anders gezegd, hoe maak je het een prioriteit? We zien een aantal rode draden bij de mensen die het wel lukt. Ik wil er in deze column twee uitlichten. Disclaimer: het is geen rocket science, maar als het makkelijk was deed iedereen het wel.


1 - Maak samen een concreet plan en breng focus aan. Stel: je wilt jaarlijks 1 innovatief idee ontwikkelen. Maak dan een concreet plan voor hoe jullie dit uit gaan voeren. Definieer eerst de kaders, bijvoorbeeld: wat is het doel, voor welke doelgroep, en wat mag het kosten. Maak vervolgens een aanpak en tijdslijn voor hoe je dit wilt ontwikkelen. Spreek momenten af waarop je updates geeft aan elkaar en bepaalde milestones behaald wilt hebben. Zo krijg je een leidraad die je helpt om deze projecten prioriteit te geven. Het is de kunst om van vernieuwing en verbetering een gezamenlijke routine te maken. Er zijn honderden artikelen waar de kracht van gewoontes worden beschreven. Daar vind je ook het feit dat het ontwikkelen van nieuwe gewoontes gemiddeld 66 (!) dagen kost. Dus maak het belangrijk, concreet en houd het minstens drie maanden vol om het zekere voor het onzekere te nemen.


2 - Werk als team en help elkaar. Om een vernieuwing of verbetering te realiseren heb je specifieke vaardigheden en ervaring nodig. Heb je het gevoel dat je nog een aantal skills mist om aan de slag te gaan? Niet getreurd. Je kunt de ondernemende vaardigheden trainen en ervaring komt door het te doen. Dus, aan de slag. Kijk af en train jezelf. Er is vast iemand in je organisatie die het telkens lukt om waardevolle toevoegingen te doen. Kijk wie dit is en zoek deze persoon op. Probeer van hem of haar te leren door samen te werken. Welk proces volgen ze? Welke keuzes maken ze? En, wat zijn hun gewoontes? Een tweede mogelijkheid is om je ondernemende gedrag te ontwikkelingen in een trainingsprogramma. Bedenk waar je graag een volgende stap in wil zetten en ga op zoek naar een geschikte training. Wij zijn ervan overtuigd dat iedereen tot op zeker hoogte ondernemend is, het is alleen niet altijd makkelijk om dit in je werk te zijn.


Benieuwd hoe je je ondernemende skills ontwikkelt? Houd dan onze volgende column in de gaten. Joep vertelt dan namelijk meer over ons nieuwe programma waarin je een innovatie of verbetering ontwikkelt voor je eigen organisatie en zodoende werkt aan je eigen ondernemerschap. Tot dan!

P.S. Is ondernemend gedrag hetgeen jij nooit schrapt uit je agenda? Deel dan je kennis en werkwijze, er zit meer waarde in voor je collega’s dan je denkt.